< class="fadeup">

Port gdyński w 1929 roku

W zbiorach Muzeum znajduje się album fotograficzny wykonany przez gdyński zakład fotograficzny „Foto-Elite” zawierający 46 fotografii wykonanych jesienią 1929 roku, dokumentujący port w Gdyni. Album zatytułowano „Stan budowy Portu w Gdyni”. Zawiera on 49 kart z szarego kartonu do których przyklejono czarno-białe fotografie, po jednej na stronie. Nie wszystkie karty są z fotografiami. Na pierwszej mieści się: tytuł, wykonawca i data wykonania. Pod większością fotografii znajdują się podpisy. Wszystkie napisy w albumie pisane są odręcznie, białym tuszem.

Album znajduje się w oprawie skórzanej, ciemnozielonej, tłoczonej (drobne groszkowanie). Grzbiet jest twardy, przesznurowany, sznurek jedwabny, skręcany, ciemnozielony, zakończony ozdobnymi chwastami.

W albumie można obejrzeć zdjęcia holenderskiego statku pasażerskiego „Zeelandia”, tereny wokół Basenu Marszałka Piłsudskiego (nabrzeża Indyjskie, Rotterdamskie, Polskie, Łuszczarnię Ryżu, budowę Chłodni Portowej). Na zdjęciach ujęto prace budowlane w porcie gdyńskim: bagrowanie Kanału Portowego, początek budowy Molo Pasażerskiego, nabrzeża Duńskiego, Molo Rybackiego. Wiele fotografii poświęcono Molo Węglowemu, można zobaczyć nabrzeże Szwedzkie i Śląskie, dopiero co postawioną wywrotnicę wagonową. Ciekawe jest ujęcie na port zewnętrzny z Kamiennej Góry. Sporo zdjęć przedstawia prace pogłębiarskie: pogłębiarki, szalandy oraz prefabrykację, holowanie i ustawienie skrzyń betonowych tzw. kesonów.

Fotografie powstały w jednym z najbardziej znanych gdyńskich zakładów fotograficznych „Foto-Elite”, powstałym w 1928 roku. A więc była to jedna z pierwszych większych prac tego zakładu. Założył go, przybyły z Poznania, Bronisław Nogajewski. Niestety w następnym roku zmarł. Zakład zdecydowała się przejąć żona Mieczysława, ale nie posiadała odpowiednich uprawnień. Postarała się zatem o kartę mistrzowską i przeniosła zakład na ulicę Starowiejską 7. Dzięki przedsiębiorczości właścicielki „Foto-Elite” rozwijał się szybko i stał się jednym z najlepiej rozpoznawalnych adresów w przedwojennej Gdyni. Zresztą do chwili obecnej, pod tym samym adresem funkcjonuje zakład fotograficzny o tej nazwie.

Obiekty składające się na Kolekcję

    Statek "Zeelandia" wychodzący z portu

    Statek "Zeelandia" w porcie

    Port w Gdyni - Nabrzeże Indyjskie

    Port w Gdyni - Łuszczarnia Ryżu

    Port w Gdyni - Nabrzeże Rotterdamskie

    Port w Gdyni - Nabrzeże Polskie

    Budowa portu w Gdyni

    Port w Gdyni- Nabrzeże Pilotowe

    Port w Gdyni- Nabrzeże Pilotowe

    Port w Gdyni - Basen Węglowy

    Port w Gdyni - Basen Węglowy

    Port w Gdyni - Nabrzeże Szwedzkie

    Port w Gdyni - Basen i Molo Węglowe

    Port w Gdyni - Nabrzeże Szwedzkie i Molo Węglowe

    Port w Gdyni - Nabrzeże Szwedzkie

    Port w Gdyni - Basen południowy i tereny Stoczni

    Port w Gdyni - Basen południowy

    Port w Gdyni- Nabrzeże Szwedzkie

    Port w Gdyni - Basen Południowy i Prezydenta

    Port w Gdyni - Molo Rybackie

    Port w Gdyni - Wybrzeże Rybackie

    Port w Gdyni - budowa nabrzeża

    Port w Gdyni - budowa nabrzeża

    Budowa gdyńskiego portu - holownik

    Budowa nabrzeża w gdyńskim porcie

    Port w Gdyni - budowa nabrzeża

    Budowa gdyńskiego portu - kafary

    Budowa nabrzeża w porcie Gdyni - kesony

    Barka przy nabrzeżu

    Holowniki przy nabrzeżu w gdyńskim porcie

    Barka prowadzona przez holownik

    Kanał portowy - holowanie barki

    Miejsce budowy kesonów w gdyńskim porcie

    Pogłębiarka kubłowa "DAN"

    Pogłębiarka ssąco-refulacyjna „Gelderland III”

    Pogłębiarka ssąco-refulacyjną „Gelderland III”

    Holownik ciągnący barkę

    Pogłębiarka kubłowa

    Pogłębiarka kubłowa

    Pogłębiarka kubłowa „Varsovie”

    Pogłębiarka przy gdyńskim nabrzeżu

    Szalanda nr 8

    Pogłębiarka przy gdyńskim nabrzeżu

    Holowanie kesonu

Zobacz pozostałe kolekcje