< class="fadeup">

Budowa portu we Władysławowie

W ramach rozwoju infrastruktury morskiej na polskim brzegu Bałtyku, w 1936 roku rozpoczęto pracę nad budową portu rybackiego w Wielkiej Wsi. Budowany port nazwany został  „Władysławowem” na cześć XVII-wiecznego fortu  króla Władysława IV, który stał w tym miejscu. Prace prowadziło Konsorcjum Francusko-Polskie, to samo, które budowało port w Gdyni. Opracowaniem projektu portu zajmował się inż. Zygmunt Adamski z Urzędu Morskiego. 3 maja 1938 roku nastąpiło uroczyste otwarcie i poświęcenie portu, który w tym momencie składał się z dwóch falochronów (Wschodniego i Zachodniego), osłaniały  one cztery pomosty. Najdłuższy był przeznaczony dla statków Żeglugi Przybrzeżnej i jachtów, pozostałe dla kutrów rybackich. W chwili wybuchu  II wojny światowej port we Władysławowie był drugim pod względem wielkości portem polskim.

W zbiorach Muzeum Miasta Gdyni znajduje się album fotograficzny z 76 zdjęciami czarno-białymi. Do przygotowania albumu wykorzystano blok kartonowy z białymi kartkami, na których naklejono w narożnikach 76 fotografii czarno-białych. Nie znamy autora fotografii, wiemy jedynie, że zostały wywołane w znanym gdyńskim zakładzie fotograficznym „Foto-Elite”.

Przeglądając je można prześledzić jak wyglądała budowa portu rybackiego we Władysławowie od marca 1936 roku do momentu poświęcania portu w maju 1938 roku. Album otwiera zdjęcie grupowe inżynierów budujących port, wśród nich stoi inż. Tadeusz Wenda. Ponadto możemy zobaczyć w nim, m.in.:  brzeg w rejonie budowanego portu, tzw. „Budynek sprzedaży ryb”, bocznicę kolejową prowadząca od dworca w Wielkiej Wsi, kafary przy pracy oraz budowę poszczególnych fragmentów portu: Falochronu Wschodniego i Falochronu Zachodniego.  Fotografie pokazują także skutki szalejących w 1936 roku sztormów, m.in. wyrzucony na brzeg jacht.  Na końcu albumu znajdują się zdjęcia z otwarcia portu we Władysławowie, na których widać biskupa chełmińskiego Stanisława Okoniewskiego, a także obelisk upamiętniający to wydarzenie.

Obiekty składające się na Kolekcję

    Tadeusz Wenda z pracownikami firmy „Hojgaard i Schultz”

    Budowa portu we Władysławowie - Falochron Zachodni

    Budynek do sprzedaży ryb we Władysławowie

    Budynek do sprzedaży ryb we Władysławowie

    Widok na brzeg morski we Władysławowie

    Fragment brzegu morskiego we Władysławowie, stojący mężczyzna- Ul. Starowiejska 7

    Fragment wybrzeża morskiego we Władysławowie - trójka mężczyzn

    Budowa portu rybackiego we Władysławowie

    Kafar stojący na plaży we Władysławowie

    Kafar stojący na plaży we Władysławowie

    Puck

    Budowa portu we Władysławowie

    Budowa portu we Władysławowie

    Budowa portu we Władysławowie

    Budowa portu we Władysławowie

    Budowa portu we Władysławowie

    Budowa portu rybackiego we Władysławowie

    Budowa portu we Władysławowie – sztorm

    Budowa portu rybackiego we Władysławowie

    Budowa portu rybackiego we Władysławowie, przewrócony jacht

    Fragment brzegu we Władysławowie - zniszczenia po sztormie

    Wyrzucone na brzeg kafar i jacht - zniszczenia po sztormie

    Wzburzone morze w rejonie Wielkiej Wsi

    Zniszczenia po sztormie, umocnienia brzegowe

    Budowa portu we Władysławowie

    Wybrzeże we Władysławowie-zniszczenia po sztormie

    Wybrzeże we Władysławowie-zniszczenia po sztormie

    Fragment wybrzeża po sztormie - Władysławowo

    Fragment wybrzeża we Władysławowie- po sztormie

    Budowa portu we Władysławowie

    Budowa portu we Władysławowie

    Budowa portu we Władysławowie

    Budowa portu we Władysławowie

    Budowa portu we Władysławowie - stojący mężczyzna

    Budowa portu we Władysławowie

    Budowa portu rybackiego we Władysławowie – kafar

    Budowa portu rybackiego we Władysławowie

    Budowa portu rybackiego we Władysławowie - umocnienia brzegowe

    Budowa portu rybackiego we Władysławowie

    Władysławowo- umocnienia brzegowe - budowa

    Wzburzone morze w rejonie Władysławowa

    Władysławowo - tor kolejki roboczej

    Władysławowo - przyszły Kapitanat Portu

    Budowa baraku roboczego we Władysławowie

    Baraki robocze firmy Hojgaard i Schultz we Władysławowie

    Bocznica kolejowa przy budowie portu we Władysławowie

    Budowa portu we Władysławowie - kafar

    Budowa portu we Władysławowie - budynek zaplecza

    Budowa portu we Władysławowie - początkowy etap

    Wybrzeże w rejonie Władysławowa przed rozpoczęciem budowy portu

    Budowa portu we Władysławowie - początkowy etap

    Wybrzeże - teren przyszłej budowy portu we Władysławowie

    Montaż kafara - budowa portu we Władysławowie

    Budowa portu rybackiego we Władysławowie

    Budowa Falochronu Zachodniego we Władysławowie

    Budowa portu we Władysławowie

    Budowa portu we Władysławowie - materace faszynowe

    Budowa portu we Władysławowie - wczesny etap

    Plaża w rejonie Władysławowa

    Budowa portu we Władysławowie - zaplecze

    Budowa portu we Władysławowie

    Tory kolejowe w rejonie portu we Władysławowie

    Budynek kierownictwa budowy portu we Władysławowie

    Wybrzeże w okolicy Władysławowa

    Falochron Zachodni - Władysławowo

    Kafar na wybrzeżu we Władysławowie

    Budowa portu we Władysławowie - kafary

    Budowa portu we Władysławowie - kafary

    Budowa portu we Władysławowie

    Uroczystość otwarcia portu we Władysławowie

    Tablica upamiętniająca otwarcie portu we Władysławowie

    Uroczystość otwarcia portu we Władysławowie

    Uroczystość otwarcia portu we Władysławowie - przemówienie biskupa Stanisława Okoniewskiego

    Uroczystość otwarcia portu we Władysławowie

    Uroczystość otwarcia portu we Władysławowie

    Uroczystość otwarcia portu we Władysławowie

Zobacz pozostałe kolekcje